Superfood – co kryje się pod tą nazwą i czy rzeczywiście ma wpływ na zdrowie?

Zdrowy styl życia zdominował dziś codzienność wielu z nas. Dla organizmu nie ma nic cenniejszego niż zbilansowana dieta, aktywność fizyczna – przynajmniej na umiarkowanym poziomie oraz prawidłowy balans między wypoczynkiem, snem i pracą. Poszukujemy zatem produktów spożywczych, które są w stanie wesprzeć nasz organizm, dostarczając mu witamin, minerałów i przeciwutleniaczy, by zachować dobrą kondycję i witalność na długo. Sprawdź, które produkty z gatunku „superfood” są najbardziej popularne i dlaczego warto je włączyć do swojej diety.

 

Chlorella – samo zdrowie zamknięte w zieleni

Chlorella to słodkowodne glony pochodzące z Korei Południowej, gdzie królują na talerzach od setek albo tysięcy lat. To prawdziwa bomba witaminowa, więc nic dziwnego, że na całym świecie zalicza się ją do produktów spożywczych o wyjątkowych właściwościach zdrowotnych, czyli do tych z grupy superfood. W chlorelli znajdują się witaminy z grupy B, witaminy A, C i E, chlorofil, kwasy omega-3 oraz te nukleinowe. Oprócz tego glon ten jest kopalnią minerałów takich jak: żelazo, wapń, potas, magnez, cynk i wielu innych.

Spośród najcenniejszych właściwości zdrowotnych chlorelli należy wymienić niesamowitą zdolność do detoksykacji. Chlorella z „siłą wodospadu” usuwa z organizmu metale ciężkie, toksyny, alkohol, pestycydy i inne chemikalia. Glony te przyspieszają regenerację wątroby, a potem pomagają jej prawidłowo funkcjonować. Spożywanie chlorelli polecane jest osobom po zabiegach chemioterapii
i radioterapii. Chlorelli najczęściej używa się w formie sproszkowanej i dodaje się ją do koktajli warzywnych, do sosów i zup.

 

Spirulina – nie mylić z chlorellą

Spirulina jest niebiesko-zieloną sinicą i nie należy jej mylić ani z chlorellą, ani z sinicami występującymi w naszym Bałtyku. Spirulina na świecie występuje „od zawsze”, stosowana była przez Majów i Azteków. Jest też powszechnie znana w Afryce i Azji. Dzisiaj sięgają po nią także osoby z całego świata hołdujące zdrowemu trybowi życia i zdrowej diecie. Spirulina zawiera nieprzebrane ilości białka, przeciwutleniaczy, witamin z grupy B i aminokwasów. Szczególnie polecana jest wegetarianom i weganom, którzy muszą dostarczać organizmowi żelazo w inny sposób, a spirulina ma go bardzo wiele. Spirulina jest dostępna w sproszkowanej formie i warto ją dosypywać do każdego owocowo-warzywnego smoothie. Dodana do ciasta na makaron albo na kluski czy pierogi zabarwia je ciekawie na niebieskozielony kolor, przynosząc wiele dobroci organizmowi.

 

Zielony jęczmień – ogromna moc w niewielkiej dawce

Właściwości młodego, zielonego jęczmienia znane były już ponoć 7000 lat temu, gdy uprawiano go jako słodką, zieloną trawę. Dziś dokładnie znamy jego skład i nie musimy się dziwić, dlaczego jest aż tak cenny. To w nim znajduje się cała paleta witamin i minerałów, przeciwutleniaczy, aminokwasów
i niezwykle potrzebnego organizmowi błonnika. Najcenniejsza jest chyba jednak fikocyjanina, czyli niebieski barwnik o niewyobrażalnej wręcz sile antyoksydacyjnej. Fikocyjanina wspomaga wzrost szpiku kostnego oraz tempo namnażania się białych i czerwonych krwinek, dając niebywałą siłę organizmowi. Napój z młodego, zielonego jęczmienia ma kilkukrotnie większą zawartość wapnia niż mleko, znajduje się w nim 22 razy więcej żelaza niż w szpinaku i zawiera tyle białka co porządny, pyszny stek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *