Cała prawda o grillowaniu, czyli jak przygotować karkówkę, aby nie szkodziła zdrowiu

Grillowanie to ulubiona forma spędzania wolnego czasu na powietrzu. Niektórzy nawet twierdzą, że staje się ono naszym ulubionym sportem. Od czasu do czasu docierają do nas informacje, że potrawy z grilla są niezdrowe i najlepiej z nich zrezygnować, jednak większość przyzna, że kiełbaski i mięso przyrządzane w ten sposób smakują rewelacyjne. Jak zatem grillować, aby nie zaszkodzić zdrowiu?

W czasie przygotowywania mięs, kiełbasek, a nawet ryb, wydzielają się niebezpieczne toksyczne związki chemiczne, które wyrządzają wielkie szkody w naszych organizmach. Jednak nawet karkówka z grilla może być nie tylko smaczna, ale także całkiem zdrowa. Oto zasady, których należy przestrzegać.

Rozpalaj grilla z głową

Nie wolno rozpalać grilla za pomocą tego, co ma się pod ręką i co ułatwi uzyskanie żaru. Należy używać węgla i brykietów pochodzących z drzew liściastych i niezawierających żywicy. Gdy żywica osiąga wysoką temperaturę, uwalnia rakotwórcze związki, których należy unikać. Nie wolno pomagać sobie w rozpalaniu ognia zadrukowanym papierem, lakierowanym lub malowanym drewnem, bo wówczas ilość trujących, lotnych substancji wielokrotnie wzrasta. Warto także zrezygnować z popularnych podpałek i to zarówno tych w płynie, jak i tych w kostkach.

Po rozpaleniu grilla należy spokojnie zaczekać, aż pojawi się żar i dopiero wówczas można położyć coś na ruszcie. Jeśli wcześniej pojawi się na nim mięso, to najprawdopodobniej zostanie nadpalone przez ogień, a w środku będzie dalej surowe, a zatem niezdrowe. Przygotowywanie potraw na grillu wymaga cierpliwości, a czas oczekiwania należy spożytkować po prostu na relaks.

Najzdrowszą formą grillowania jest zastąpienie tradycyjnego grilla urządzeniem elektrycznym. Wówczas ma się pewność, że żadne trujące związki nie wydzielają się i nie osiadają na potrawach.

Używaj aluminiowych tacek

Zarówno mięso, jak i ryby czy owoce morza należy ułożyć na aluminiowych tackach, a te położyć na ruszcie. Dzięki temu wytapiający się tłuszcz nie będzie skapywał na żar, nie będzie osadzał się na ruszcie i nie powstaną toksyczne związki podczas jego spalania. Najlepiej używać jednorazowych tacek, których dno jest pofalowane. To umożliwia cyrkulację gorącego powietrza wokół potrawy, a więc równomierne jej grillowanie.

Podawaj tylko dobrze wypieczone kawałki mięsa

Gdy karkówka leżąca na grillu zaczyna obłędnie wyglądać i pachnieć, chyba każdy ma ochotę natychmiast przełożyć ją na talerz i zjeść. Ale, ale… nie tak szybko. Mięso musi nie tylko dobrze wyglądać z zewnątrz. Musi być także dobrze dopieczone wewnątrz. Karkówka na wpół surowa czy też niedopieczone piersi z kurczaka, wołowina lub jakiekolwiek inne mięso to źródło toksyn i bakterii, które są niebezpieczne dla zdrowia.

Warto zatem zaopatrzyć się w specjalny termometr i sprawdzać temperaturę mięsa w środku. Oczywiście można też przekroić mięsny kawałek i sprawdzić, czy jest on wystarczająco dopieczony.

Nie należy także przesadzać z czasem grillowania, bo mięso albo się przypali, albo stanie się suche i niesmaczne. Zbyt długie grillowanie to także więcej szkodliwych związków chemicznych, które osiadają na potrawie. Należy zatem pilnować czasu grillowania, by nie przegapić momentu, w którym karkówka będzie idealna do podania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *